Uitstalverbod van tabak en e-sigaretten in webwinkels

Vanaf 1 januari 2021 geldt er een uitstalverbod van tabak en e-sigaretten in webwinkels. Tabak en elektronisch dampwaar (e-sigaret en onderdelen daarvan, navulverpakking, patroon, reservoir met en zonder nicotine) mogen dan niet meer getoond worden in winkels en/of webwinkels. Dat betekent dat webwinkels hun takaksproducten niet meer door middel van afbeeldingen mogen tonen op de websites.

Wat houdt het uitstalverbod in?

Vanaf 1 januari 2021 mogen webwinkels van tabak geen afbeeldingen meer van hun producten tonen. Ook de teksten over de producten moeten strikt noodzakelijk zijn voor het doen van een bestelling. Alle overige afbeeldingen en (promotionele) teksten van bovenstaande producten worden gezien als reclame in de zin van de Tabakswet en zijn dus niet toegestaan. Het tonen van producten op internet mag tot 1 januari 2021 wel.

Voor welke producten geldt het uitstalverbod?

Het uitstalverbod geldt voor tabaksproducten en aanverwante producten (elektronische dampwaren en voor roken bestemde kruidenproducten). Accessoires als rokersbenodigdheden vallen niet onder het uitstalverbod. Dat zijn accessoires als aanstekers en vloei.

Voor wie geldt het uitstalverbod?

Het uitstalverbod van tabak en rookwaren geldt in principe voor alle (web)winkels die tabak verkopen. Daaronder vallen:

• supermarkten
• tankstations
• tabak- en gemakszaken
• drogisterijen
• horeca
• avondwinkels
• kiosken
• tabaksautomaten
• webshops en
• andere mogelijke verkooppunten van rookwaren

Een uitzondering is gemaakt voor speciaalzaken die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo dienen dergelijke speciaalzaken geregistreerd te zijn bij de NvwA.

Handhaving door NVWA van de Tabakswet – advocaat

De NVWA ziet toe op naleving van de Tabakswet (waaronder het uitstalverbod). Onze ervaring is dat de NVWA steeds meer en strenger handhaaft. De boetes kunnen behoorlijk oplopen. Eerder schreef ik een blog over de boetes van de NVWA. Het is dus van groot belang te voldoen aan de vereisten van de Tabakswet. Dat is niet altijd even eenvoudig omdat de Tabakswet in een zeer snel tempo verandert. Indien u vragen heeft over het uitstalverbod van tabak en e-sigaretten in webwinkels, of over de Tabakswet of u geconfronteerd bent met een boete van de NVWA van de Tabakswet, neem dan vrijblijvend contact op met advocaat contractenrecht Lisa Jie Sam Foek (ljsf@fennekadvocaten.nl).

reclameverbod e-sigaretten advocaat